Kat Vriendelijke Praktijk (KVP)
Waarom een Kat Vriendelijke Praktijk (KVP)?
We weten maar al te goed dat het een hele uitdaging kan zijn om met je kat naar de dierenarts te gaan. Daardoor komt het soms voor dat de kat niet of te laat naar de dierenarts gebracht wordt en zo niet de juiste medische zorg krijgt. Om uw katten op een juiste manier te kunnen behandelen hebben onze dierenartsen en assistenten zich daarin gespecialiseerd. Ook onze apparatuur en praktijkpand zijn hierop aangepast.
Welke uitdagingen komen we zoal tegen?
- Katten houden er over het algemeen niet van om vervoerd te worden in een mandje of kooi.
- Katten voelen zich vaak niet veilig wanneer ze uit hun veilige omgeving worden gehaald.
- Katten zijn erg gevoelig voor ongewone geluiden en geuren.
- Katten raken erg gestrest door de aanwezigheid van honden en andere katten.
- Katten hebben speciale medische behoeften waarin een KVP kan voorzien. Het is daarom belangrijk dat de medewerkers van de dierenartsenpraktijk katten voorzichtig en met zorg benaderen en behandelen.
Het KVP programma is erop gericht om ons te ondersteunen bij bovenstaande uitdagingen. Ons doel is om het bezoek aan de dierenarts voor zowel kat als baasje zo plezierig mogelijk maken.
Wat betekent het KVP keurmerk voor u en uw kat?
Er zijn specifieke criteria waaraan wij hebben moeten voldoen om het keurmerk van een KVP te verkrijgen. Onze dierenartsen en assistentes werken volgens deze richtlijnen die er vooral op gericht zijn om het gedrag van de kat te begrijpen en hierop te kunnen anticiperen. De praktijk zelf voldoet daarnaast aan verschillende normen voor een KVP wat betreft het milieu, de praktijkuitrusting, de omgang en behandeling van katten. Zo hebben we comfortabele kattenhokken waar een kat zich makkelijk kan verschuilen achter een dicht deurtje, een speciaal groot verblijf voor katten die langer op de praktijk moeten blijven, moderne anesthesie apparatuur, direct digitale (en dentale) röntgen waardoor röntgenfoto’s snel gemaakt kunnen worden, een aparte tandheelkunderuimte en nog veel meer. Bovendien kunnen wij u uitgebreid voorlichting geven over de kat tijdens de verschillende fasen van zijn leven
Het kattenspreekuur
Naast het gewone spreekuur kunt u elke middag van 15.30 tot 16.30 uur (op afspraak) met uw kat bij ons terecht op het speciale kattenspreekuur. Er zijn dan geen honden aanwezig en we richten ons volledig op de kat. De assistente zal u eerst een aantal vragen stellen en daarna komt u bij de dierenarts in de speciaal voor katten ingerichte spreekkamer.
U kunt uw kat in de auto laten zolang u nog niet bij de dierenarts naar binnen hoeft. Dat kan minder stress opleveren bij uw kat. Als u hem/haar wel meeneemt in de wachtkamer, zet het hokje dan niet op de grond maar hoog neer; op de stoel naast u, op de tafel of op de speciale katten wachtpaal. Een kleed om het hokje geeft ook minder stress. Voor een afspraak kunt u contact opnemen met de assistentes.
Elke KVP praktijk heeft tenminste één katten vertegenwoordiger die waarborgt dat de kat vriendelijke richtlijnen worden gevolgd. Ook is deze medewerker een aanspreekpunt voor vragen omtrent de KVP. Bij ons is dierenarts J. Westland de katten vertegenwoordiger.